Periuk api PMA-2

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Dua periuk api PMA-2.

PMA-2 merupakan periuk api antipersonnel Yugoslavia. Kadang-kadang dirujuk sebagai 'Pašteta', kerana persamaan sifat luaran dengan tin daging pâté. Periuk api itu dibina menggunakan plastik hijau gelap, dengan pelocok tersendiri yang memiliki enam kelopak yang terpancar daripadanya.

Menyeluruh[sunting | sunting sumber]

Periuk api ini dihidupkan dengan mengalih pin yang menghalang perjalanan pelocok enam penjuru ke bawah. Selepas mengalih pin yang menghidupkan senjata, tekanan yang mencukupi pada pelocok (oleh pijakan kaki mangsa) memaksa ia ke bawah ke dalam badan fius utama, yang menyalakan komposisi piroteknik sensitif-geseran. Komposisi piroteknik terbakar menyambar sehingga ke peledak yang meletup, memulakan pelet kecil peningkat RDX yang seterusnya meledakan bahan letupan peledak utama TNT.

Secara umumnya, periuk api PMA-2 ditanam dengan hanya pelocok yang berbentuk bintang sahaja dapat dilihat di atas tanah. Walau bagaimanapun, sungguhpun periuk api ini tidak sepenuhnya tersemunyi (tidak seperti kebanyakan yang lain), ia boleh menjadi sangat sukar untuk melihatnya, terutamanya dalam semak tebal atau timbunan sampah daun.

Nota: periuk api ini juga boleh ditanam dalam cara lain untuk menghalang pengesanan visual dan/atau proses nyah periuk api. Sebagai contoh, kadang kala periuk api PMA-2 diletakkan terbalik sepenuhnya dengan hanya satu sentimeter tapak yang nampak pada paras tanah. Sebagai alternatif, mereka boleh ditanam melintang di bawah permukaan tanah, dengan cara agar pelocok berbentuk bintang (kini tersembunyi di bawah tanah sepenuhnya) menghala prob pembersih periuk api. Medan periuk api yang mengandungi periuk api PMA-2 mungkin menempatkannya dalam bentuk beberapa atau kesemua cara berbeza yang diterangkan di atas.

Periuk api ini tahan letupan penangkis periuk api tradisional, yang menggunakan letupan tekanan lampau mengejut untuk meledakkan periuk api. Selain itu, PMA-2 merupakan periuk api logam minimum, mengandungi hanya sejumlah kecil logam aluminium dalam fius.

Sungguhpun luka letupan dari periuk api PMA-2 tidak mungkin membawa maut, ia biasanya memusnahkan kaki mangsa, dengan itu membawa kepada beberapa bentuk kecacatan kekal mengenai gaya berjalan mereka.

Contoh periuk api PMA-2 telah ditemui di Albania, Angola, Bosnia dan Herzegovina, Kemboja, Croatia, Kosovo, Zimbabwe dan Namibia.

Spesifikasi[sunting | sunting sumber]

  • Berat: 135 g
  • Berat letupan: 95 gram TNT
  • Fius: UPMAH-2
  • Diameter: 68 mm
  • Tinggi: 61 mm
  • Tekanan beroperasi: 7 kilogram (anggaran)

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]